Warunki przystąpienia do egzaminu oraz wymagania techniczne na stopnie mistrzowskie Aikikai obowiązujące w Polsce (Polska Federacja Aikido, Rada Techniczna, dn. 26.01.2019 r.)
1 DAN
Warunki przystąpienia:
– ukończone 17 lat,
– minimum 1 rok po egzaminie na 1 kyu PFA, przy zachowaniu warunku min. 70 dni treningowych w tym okresie,
– udział w przynajmniej 1 KST PFA od momentu uzyskania stopnia 1 kyu,
– minimum 2 staże z instruktorem posiadającym minimum 6 dan (licząc od ostatniego egzaminu),
– rekomendacja shidoin PFA.
Wymagania techniczne:
– jak na 6-1 kyu,
– tanto dori (z ataków: shomen uchi, yokomen uchi, chudan tsuki).
2 DAN
Warunki przystąpienia:
– minimum 2 lata po egzaminie na 1 dan, przy zachowaniu warunku min. 200 dni treningowych w tym okresie,
– udział w przynajmniej 1 KST PFA od momentu uzyskania stopnia 1 dan,
– minimum 3 staże z instruktorem posiadającym minimum 6 dan (licząc od ostatniego egzaminu),
– rekomendacja shidoin PFA.
Wymagania techniczne:
– jak na 1 DAN,
– tachi dori minimum 5 dowolnych technik z ataku shomen uchi,
– futari gake – ju waza.
3 DAN
Warunki przystąpienia:
– minimum 3 lata po egzaminie na 2 dan, przy zachowaniu warunku min. 300 dni treningowych w tym okresie,
– udział w przynajmniej 1 KST PFA od momentu uzyskania stopnia 2 dan,
– minimum 4 staże z instruktorem posiadającym minimum 6 dan (licząc od ostatniego egzaminu),
– rekomendacja Członka Rady Technicznej PFA.
Wymagania techniczne:
– jak na 1- 2 DAN,
– jo dori minimum 5 dowolnych technik z ataku chudan tsuki,
– taninzu gake – ju waza.
4 DAN
Warunki przystąpienia:
– minimum 4 lata po egzaminie na 3 dan, przy zachowaniu warunku min. 400 dni treningowych w tym okresie,
– udział w przynajmniej 2 KST PFA od momentu uzyskania stopnia 3 dan,
– minimum 5 staży z instruktorem posiadającym minimum 6 dan (licząc od ostatniego egzaminu),
– rekomendacja trzech członków Rady Technicznej PFA.
Wymagania techniczne:
– zakres egzaminu określa przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej w uzgodnieniu z członkami Komisji.
5 DAN
Warunki uzyskania stopnia:
– minimum 5 lat po egzaminie na 4 DAN,
– złożenie wniosku (druki PFA) w terminie do 10 maja każdego roku
– posiadanie tytułu Shidoin
– promotor aplikującego posiada stopień min. 6 dan
-przeprowadzenie treningu na KST lub innym stażu wskazanym przez Radę Techniczną.
W razie uzyskania na egzaminie DAN oceny negatywnej (egzamin niezdany) do ponownego egzaminu można przystąpić po upływie jednego roku. W przypadku złożenia wniosku przez zainteresowanego, termin ten może ulec skróceniu do 6 miesięcy. Wniosek należy złożyć u Sekretarza RT. Warunkiem skrócenia terminu jest przystąpienie do egzaminu przed Komisją, która oceniła egzamin negatywnie. Sekretarz RT po zasięgnięciu opinii Komisji wyznacza datę egzaminu.
Zgłoszenia na egzaminy należy kierować na formularzu określonym przez PFA do sekretariatu PFA lub przekazać bezpośrednio przed egzaminem przewodniczącemu Komisji Egzaminacyjnej.
Osoba będąca uke podczas egzaminu na stopień dan powinna posiadać następujący stopień:
– minimum 1 dan dla zdającego na 1 dan (dwóch uke ),
– minimum 1 dan dla zdającego na 2 dan (dwóch uke ),
– minimum 2 dan dla zdającego na 3 dan (trzech uke ),
– minimum 2 dan dla zdającego na 4 dan (trzech uke).
Zdający egzamin we własnym zakresie zabezpiecza udział uke.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu na stopnie dan jest obecność na egzaminie instruktora PFA promującego osobę egzaminowaną.
Na wniosek zainteresowanego w szczególnie uzasadnionych przypadkach Rada Techniczna może wyrazić zgodę na zdawanie egzaminu poza granicami kraju. Czynności rejestracyjne powinny się odbywać na drukach i za pośrednictwem PFA.
Potwierdzeniem liczby dni treningowych wymaganych na poszczególne stopnie jest oświadczenie instruktora prowadzącego złożone na piśmie.
Regulacja dotycząca członków Shoryukai Polska, dodana przez P. Zdunowskiego w dn. 17.02.2014 r.:
W przypadku pojęcia „staż z instruktorem posiadającym minimum 6 dan” dla członków Shoryukai Polska, przynajmniej jeden ze staży pomiędzy poszczególnymi stopniami dan oznacza staż z senseiem Katsuyuki Shimamoto, senseiem Ruudem Van Ginkel, ewentualnie innym uczniem senseia Shimamoto posiadającym stopień minimum 6 dan.
Wymagania kyu obowiązujące w Aikido Shoryukai Polska
od dnia 5 lutego 2015 r.
Warunki przystąpienia i uwagi:
1.
Od stopnia 4 kyu, jako warunek przystąpienia do egzaminu
poza wyznaczonymi terminami, wymagany jest udział w warsztatach,
stażach lub obozach prowadzonych przez instruktorów linii Shimamoto
z klubów Aikido Shoryukai Polska, Aikido Shoryukai Nederland lub Toyonaka Shosenji Dojo:
4 kyu – udział w minimum 1 warsztatach lub 1 stażu lub 1 obozie od daty uzyskania 5 kyu
3 kyu – udział w minimum 2 warsztatach lub 1 stażu lub 1 obozie od daty uzyskania 4 kyu
2 kyu – udział w minimum 3 warsztatach lub 2 stażach lub 1 obozie od daty uzyskania 3 kyu
1 kyu – udział w minimum 4 warsztatach lub 2 stażach lub 1 obozie od daty uzyskania 2 kyu
Dni treningowe warsztatów, staży oraz obozów są zaliczane
do wymaganego minimalnego okresu treningowego między stopniami.
2.
W jiyu waza, będącym prezentacją wiedzy i umiejętności ćwiczącego,
należy zaprezentować również znajomość technik aikido wykraczającą
poza określone w wymaganiach na dany stopień kyu.
Wymagania techniczne:
6 KYU:
Minimum 25 dni treningowych
Ćwiczenia podstawowe:
KAMAE (hidari, migi)
ASHI SABAKI (okuri ashi, tsugi ashi, ayumi ashi)
TAI SABAKI (tenkan, irimi tenkan, tenshin)
SHIKKO (mae, ushiro, tenkan, irimi tenkan)
UKEMI (mae, ushiro)
Tachi waza:
KATATE DORI:
TAI NO TENKAN HO
KOSA DORI (KATATE DORI AIHANMI):
IKKYO (omote, ura)
IRIMI NAGE (omote, ura)
SHIHO NAGE (omote, ura)
KOTE GAESHI (ura)
5 KYU:
Minimum 30 dni treningowych po uzyskaniu stopnia 6 kyu
Tachi waza:
KOSA DORI:
NIKKYO (omote, ura)
KATATE DORI:
IKKYO (omote, ura)
SHIHO NAGE (omote, ura)
TENCHI NAGE
KOTE GAESHI (ura)
KOKYU NAGE (minimum 3 warianty)
KOKYU HO
SHOMEN UCHI:
IKKYO (omote, ura)
IRIMI NAGE (omote, ura)
KOTEGAESHI (ura)
Suwari waza:
SHOMEN UCHI:
IKKYO (omote, ura)
RYOTE DORI:
KOKYU HO (ZAGI HO)
4 KYU:
Minimum 40 dni treningowych po uzyskaniu stopnia 5 kyu
Tachi waza:
KATATE DORI:
IRIMI NAGE (omote, ura)
UDEKIME NAGE (omote, ura)
KATA DORI:
IKKYO (omote, ura)
NIKKYO (omote, ura)
RYOTE DORI:
TENCHI NAGE
KOKYU NAGE (minimum 3 warianty)
SHOMEN UCHI:
NIKKYO (omote, ura)
SANKYO (omote, ura)
YOKOMEN UCHI:
SHIHO NAGE (omote, ura)
IRIMI NAGE (omote, ura)
TENCHI NAGE
CHUDAN TSUKI:
KOTE GAESHI (ura)
JODAN TSUKI:
IKKYO (omote, ura)
Suwari waza:
KATA DORI:
IKKYO (omote, ura)
SHOMEN UCHI:
NIKKYO (omote, ura)
3 KYU:
Minimum 50 dni treningowych po uzyskaniu stopnia 4 kyu
Tachi waza:
KATATE DORI:
KAITEN NAGE (soto, uchi)
MOROTE DORI:
IKKYO (omote, ura)
KOTE GAESHI (omote, ura)
KOKYU NAGE (minimum 3 warianty)
RYOTE DORI:
SHIHO NAGE (omote, ura)
SHOMEN UCHI:
YONKYO (omote, ura)
YOKOMEN UCHI:
IKKYO (omote, ura)
KOTE GAESHI (omote, ura)
CHUDAN TSUKI:
IRIMI NAGE (omote, ura)
USHIRO RYOTE DORI:
IKKYO (omote, ura)
NIKKYO (omote, ura)
SANKYO (omote, ura)
KOKYU NAGE (minimum 1 wariant)
Suwari waza:
SHOMEN UCHI:
SANKYO (omote, ura)
YONKYO (omote, ura)
IRIMI NAGE (ura)
CHUDAN TSUKI:
KOTE GAESHI (ura)
KATA DORI:
NIKKYO (omote, ura)
2 KYU:
Minimum 50 dni treningowych po uzyskaniu stopnia 3 kyu
Tachi waza:
KATATE DORI:
KOSHI NAGE (uchi)
JIYU WAZA (minimum 5 technik)
KATA DORI:
SANKYO (omote, ura)
YONKYO (omote, ura)
SHOMEN UCHI:
GOKKYO (omote, ura)
YOKOMEN UCHI:
NIKKYO (omote, ura)
SANKYO (omote, ura)
CHUDAN TSUKI:
HIJI KIME OSAE (ura)
UDEKIME NAGE (ura)
MAE GERI:
IRIMI NAGE (omote, ura, sokumen)
KATA DORI MEN UCHI:
IKKYO (omote, ura)
KOKYU NAGE (minimum 1 wariant)
USHIRO RYOTE DORI:
IRIMI NAGE (ura)
SHIHO NAGE (omote, ura)
KOTE GAESHI (omote, ura)
USHIRO RYOKATA DORI:
IKKYO (omote, ura)
NIKKYO (omote, ura)
Hanmi-Handachi waza:
KATATE DORI:
IKKYO (omote, ura)
SHIHO NAGE (omote, ura)
KOKYU NAGE (minimum 3 warianty)
Suwari waza:
SHOMEN UCHI:
KOTE GAESHI (ura)
KAITEN NAGE (soto)
KATA DORI:
SANKYO (omote, ura)
YONKYO (omote, ura)
1 KYU:
Minimum 60 dni treningowych po uzyskaniu stopnia 2 kyu.
Tachi waza:
RYOTE DORI:
JIYU WAZA (minimum 5 technik)
MOROTE DORI:
JIYU WAZA (minimum 5 technik)
KOKYU HO
SHOMEN UCHI:
KAITEN NAGE (soto, uchi)
UCHI KAITEN SANKYO (omote, ura)
YOKOMEN UCHI:
YONKYO (omote, ura)
GOKKYO (tanto dori: omote, ura)
CHUDAN TSUKI:
KAITEN NAGE (soto, uchi)
JODAN TSUKI:
SHIHO NAGE (omote, ura)
KOTE GAESHI (ura)
KATA DORI MEN UCHI:
IRIMI NAGE (ura)
SHIHO NAGE (omote)
USHIRO RYOTE DORI:
KOSHI NAGE (minimum: wariant sankyo)
JUJI GARAMI
USHIRO RYOKATA DORI:
SANKYO (omote, ura)
IRIMI NAGE (sokumen)
KATATE DORI USHIRO KUBISHIME:
IKKYO (omote, ura)
NIKKYO (omote, ura)
SANKYO (omote, ura)
USHIRO ERI DORI:
IKKYO (omote, ura)
Hanmi handachi waza:
RYOTE DORI:
SHIHO NAGE (omote, ura)
KOKYU NAGE (minimum 2 warianty)
Suwari waza:
SHOMEN UCHI:
JIYU WAZA (minimum 5 technik)
YOKOMEN UCHI:
IKKYO (omote, ura)
NIKKYO (omote, ura)
SANKYO (omote, ura)
YONKYO (omote, ura)
Wytyczne do oceny egzaminów kyu i dan w Shoryukai Polska
na podstawie przekazu Senseia Shimamoto oraz wymagań technicznych PFA
Sensei Shimamoto swoim sposobem nauczania aikido niesie przesłanie, że „ćwiczymy nie techniki aikido, ale poprzez te techniki” (aikido no waza o keiko shimasen desu – waza de keiko shimasu).
Zatem techniki aikido to narzędzia, które służą budowaniu w nas człowieka świadomego, pewnego tego, czego chce w życiu, szanującego innych ludzi i dbającego o swoje otoczenie.
Narzędzia te, aby dobrze spełniały swoją rolę, muszą być używane pewnie i świadomie. Warsztat, którym dysponuje aikidoka powinien być perfekcyjnie wypracowany, żeby za jego pomocą można było osiągnąć wyznaczony cel.
Zatem również w nauczaniu i ocenianiu ćwiczących podczas egzaminów na stopnie kyu i dan istnieje kilka istotnych zasad, na które zwraca się uwagę obserwując zdającego egzamin.
1. Od początku i w trakcie egzaminu obserwujemy skupienie zdającego i jego szacunek do tego co robi oraz tych, którzy go otaczają.
Można to poznać po jego sylwetce, kiedy wchodzi na egzamin, siada w seiza, siedzi, kłania się, wstaje.
Da się to również zaobserwować w sposobie jego poruszania, postawie, którą prezentuje w momentach statycznych oraz w trakcie wykonywania technik. Skupienie i spokój wpływa na poczucie równowagi, stabilność i pewność działania, panowanie nad własnym środkiem ciężkości nawet w szybkim ruchu i pod znacznymi obciążeniami.
2. Zanshin i me tsuke (uważność, skupienie, kontrola otoczenia i kontakt wzrokowy z uke).
Skupienie wzroku i ukierunkowanie uwagi na uke z uwzględnieniem postrzegania całego otoczenia.
Tori i uke powinni być połączeni „niewidzialną nitką” podczas wykonywania całych sekwencji technik, nie tylko przez fragment konkretnej techniki.
3. Płynność, dynamika, elegancja. Wszystkie techniki, z uwzględnieniem poprzednich zasad, można prezentować w wersjach wolnych, prezentując panowanie nad ich geometrią, kluczowymi punktami i przestrzenią, w której się poruszamy, a także w wersjach dynamicznych, szybkich, pozwalających na czucie wypracowanego rytmu i tempa w krótkich wyładowaniach energii. Ruchy są więc przestrzenne i pełne, ale nie brak tutaj krótkich, pewnych zakończeń. Każda z wykonywanych technik powinna wyglądać pewnie i elegancko. Nawet w szybkim i mocnym ruchu, sylwetkę tori powinny cechować spokój i elegancja.
Prawidłowe opanowanie podstaw kroków, tai sabaki, zanshin, me tsuke i oddechu w trakcie techniki pozwala na wypracowanie takiego stanu.
4. Strategia i planowanie treningu oraz egzaminu, oddech, bezpieczeństwo.
We wszystkich wykonywanych technikach powinny występować wymienione tu czynniki, które są niezbędne, aby ćwiczyć długo, efektywnie i rozwojowo, a także zgodnie z zasadami aikido.
Dobrym przykładem będzie tutaj taninzu gake jyu waza, zwane też ryokata dori randori (egzamin 2 dan i wyżej).
W tym ćwiczeniu uczymy i oceniamy:
– umiejętność poruszania się w przestrzeni (strategia i planowanie ruchów i kierunków krok naprzód)
– umiejętność ustawienia uke (i siebie względem uke) w taki sposób, aby znajdowali się w dobrej dla tori pozycji i dystansie do następnego ataku
– planowanie tempa i rytmu ćwiczenia wg własnego oddechu (kondycja i długotrwałość ćwiczenia)
– umiejętność zachowania bezpieczeństwa rzucanych uke (nie rzucamy uke na siebie wzajemnie)
5. Znajomość programu technicznego na dany stopień i wszystkie poprzednie.
Egzamin na każdy stopień powinien być formą prezentacji umiejętności zdającego.
Paweł Zdunowski
Warszawa, dn. 1 lutego 2014 r.